Jaka powinna być przerwa na świecy w samochodzie?

117 Wyświetlenia

Spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej umożliwia działanie silnika spalinowego w naszym samochodzie, a zapłon tej mieszanki jest kluczowy dla jego prawidłowego funkcjonowania. To zadanie należy do świec zapłonowych, które bez właściwego ustawienia nie byłyby w stanie spełnić swojej roli. W tym artykule przyjrzymy się, jaka powinna być przerwa na świecy w samochodzie, tak aby była jak najbardziej optymalna, jakie skutki niesie ze sobą nieprawidłowa ustawiona szczelina na świecy zapłonowej oraz dlaczego regularne serwisowanie świec jest tak ważne.

Rola świec zapłonowych w silniku spalinowym

Świece samochodowe pełnią niezwykle ważną funkcję w silniku spalinowym. Ich zadaniem jest wygenerowanie iskry, która zapala mieszankę paliwowo-powietrzną dostarczaną do cylindrów. Zapłon tej mieszanki powoduje ruch tłoków, co z kolei przekształca energię chemiczną paliwa w energię mechaniczną, przekazywaną dalej przez wał napędowy do innych elementów układu napędowego.

Dobrze dobrana szczelina na świecy zapłonowej jest kluczowa, ponieważ wpływa na regularność zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Producent silnika przewiduje określone parametry, które muszą być spełnione, aby silnik działał optymalnie. Gdy tłok porusza się w cylindrze, odpowiednie ustawienie tego, jaka ma być przerwa na świecy zapewnia powstanie iskry w odpowiednim momencie, co umożliwia płynne i efektywne spalanie paliwa.

Nieodpowiednio ustawiona szczelina na świecy zapłonowej: skutki

Prawidłowa praca silnika zależy od wielu czynników, a jednym z najważniejszych jest odpowiedź na pytanie, jaka ma być przerwa na świecy zapłonowej. Zbyt duża lub zbyt mała szczelina może prowadzić do problemów z działaniem silnika.

  1. Zbyt duża przerwa: jeśli szczelina na świecy zapłonowej jest zbyt duża, może dojść do sytuacji, w której zapłon nie następuje regularnie. W skrajnych przypadkach, przy bardzo dużej szczelinie, zapłon może w ogóle nie wystąpić. Zazwyczaj jednak efekt jest taki, że silnik pracuje nierównomiernie, a jego obroty są niestabilne. To z kolei prowadzi do zwiększonego zużycia paliwa oraz spadku mocy silnika. W ekstremalnych warunkach, takich jak niska temperatura, samochód może mieć problemy z uruchomieniem.
  2. Zbyt mała przerwa: zbyt mała szczelina na świecy zapłonowej także powoduje problemy z zapłonem. Mieszanka paliwowo-powietrzna może nie zapalać się prawidłowo, co skutkuje podobnymi objawami jak przy zbyt dużej przerwie. Silnik traci na mocy, jego obroty są niestabilne, a zużycie paliwa wzrasta. Dodatkowo, nadmierne gromadzenie się niespalonego paliwa w cylindrach może prowadzić do przyspieszonego zużycia kluczowych elementów silnika.

Jaka ma być przerwa na świecy zapłonowej?

Ustalenie tego, jaka przerwa na świecy zapłonowej jest prawidłowa, jest kluczowe dla zachowania optymalnej pracy silnika. Każdy producent określa, jaka powinna być przerwa na świecy w samochodzie przy danym modelu silnika. Zazwyczaj wynosi ona od 0,6 do 1,3 mm, ale wartość ta może się różnić w zależności od specyfiki silnika:

  • Starsze silniki: jaka ma być przerwa na świecy w starszych modelach silników? Zazwyczaj wymagana jest mniejsza przerwa, wynosząca około 0,6-0,7 mm. Takie ustawienie jest dostosowane do ich konstrukcji i specyfikacji technicznych.
  • Nowsze silniki: wymagają często nieco większej przerwy, na poziomie 0,8-0,9 mm. Dzięki zaawansowanej technologii i bardziej precyzyjnej konstrukcji, większa szczelina na świecy zapłonowej pozwala na lepsze spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej.
  • Silniki wolnossące: potrzebują zazwyczaj jeszcze większej przerwy, wynoszącej od 1 do 1,2 mm. Tak ustawiona szczelina na świecy zapłonowej jest optymalna dla zapewnienia odpowiedniego zapłonu i efektywnego spalania w silnikach tego typu.

Jaka ma być przerwa na świecy zapłonowej NGK?

Przerwa na świecy zapłonowej NGK zależy od konkretnego modelu świecy oraz specyfikacji silnika, w którym będzie używana. Standardowo szczelina na świecy zapłonowej może wynosić od 0,6 mm do 1,1 mm.

Świece samochodowe NGK (lub innych marek) wymagają precyzji i uwagi podczas montażu. Aby prawidłowo ustawić, jaka ma być przerwa na świecy, warto zaopatrzyć się w szczelinomierz do świec. Przed rozpoczęciem pracy należy upewnić się, że świeca zapłonowa jest czysta, ponieważ zanieczyszczenia mogą wpływać na jej działanie.

Szczelina na świecy zapłonowej wymaga pomiary pomiędzy elektrodą masową a centralną. Używając szczelinomierza, należy delikatnie dostosować odległość wygięciem elektrody w odpowiednim kierunku. Ważne jest, aby zawsze kierować się wytycznymi producenta silnika i świec zapłonowych.

Podsumowanie

To jaka ma być przerwa na świecy ma kluczowe znaczenie dla działania silnika spalinowego. Zarówno zbyt duża, jak i zbyt mała szczelina na świecy zapłonowej mogą prowadzić do problemów z zapłonem, zwiększonego zużycia paliwa i spadku mocy silnika. Dlatego tak ważne jest, aby regularnie kontrolować stan świec zapłonowych i dostosowywać przerwę zgodnie z wytycznymi producenta.

Regularne serwisowanie i wymiana świec zapłonowych przyczynia się do dłuższej żywotności silnika i zapewnia jego optymalne działanie. Pamiętajmy, że odpowiednie ustawienie tego, jaka powinna być przerwa na świecy zapłonowej jest jednym z kluczowych elementów dbałości o nasz samochód i jego wydajność.

TOP produkty powiązane z tym tematem:

Najpopularniejsze produkty po obniżonych cenach

  • Szczegóły
    NGK świeca zapłonowa 3481
    NGK 3481 świeca zapłonowa Artykuł № : 3481 świeca zapłonowa 3481
    Producent części zapasowych: NGK

    Na stanie

    28,98 PLN
    (Cena za sztukę)
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    CHAMPION świeca zapłonowa OE250
    CHAMPION OE250 świeca zapłonowa Artykuł № : OE250 świeca zapłonowa OE250
    Producent części zapasowych: CHAMPION

    Na stanie

    66,58 PLN
    (Cena za sztukę)
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    DENSO świeca zapłonowa SC16HR11
    DENSO SC16HR11 świeca zapłonowa Artykuł № : SC16HR11 świeca zapłonowa SC16HR11
    Producent części zapasowych: DENSO
    (5)

    Na stanie

    60,08 PLN
    (Cena za sztukę)
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    BERU świeca zapłonowa Z358
    BERU Z358 świeca zapłonowa Artykuł № : Z358 świeca zapłonowa Z358
    Producent części zapasowych: BERU
    (1)

    Na stanie

    20,78 PLN
    (Cena za sztukę)
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    BERU świeca zapłonowa UPT2
    BERU UPT2 świeca zapłonowa Artykuł № : UPT2 świeca zapłonowa UPT2
    Producent części zapasowych: BERU
    (12)

    Na stanie

    21,48 PLN
    (Cena za sztukę)
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    BERU świeca zapłonowa Z332
    BERU Z332 świeca zapłonowa Artykuł № : Z332 świeca zapłonowa Z332
    Producent części zapasowych: BERU

    Na stanie

    45,68 PLN
    (Cena za sztukę)
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    NGK świeca zapłonowa 93815
    NGK 93815 świeca zapłonowa Artykuł № : 93815 świeca zapłonowa 93815
    Producent części zapasowych: NGK
    (2)

    Na stanie

    69,38 PLN
    (Cena za sztukę)
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    NGK świeca zapłonowa 91785
    NGK 91785 świeca zapłonowa Artykuł № : 91785 świeca zapłonowa 91785
    Producent części zapasowych: NGK
    (12)

    Na stanie

    53,48 PLN
    (Cena za sztukę)
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    DENSO świeca zapłonowa K16R-U11
    DENSO K16R-U11 świeca zapłonowa Artykuł № : K16R-U11 świeca zapłonowa K16R-U11
    Producent części zapasowych: DENSO
    (5)

    Na stanie

    17,08 PLN
    (Cena za sztukę)
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    STARK świeca zapłonowa SKSP-1990035
    STARK SKSP-1990035 świeca zapłonowa Artykuł № : SKSP-1990035 świeca zapłonowa SKSP-1990035
    Producent części zapasowych: STARK
    (1)

    Na stanie

    12,88 PLN
    (Cena za sztukę)
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    NGK świeca zapłonowa 1640
    NGK 1640 świeca zapłonowa Artykuł № : 1640 świeca zapłonowa 1640
    Producent części zapasowych: NGK
    (5)

    Na stanie

    94,68 PLN
    (Cena za sztukę)
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    NGK świeca zapłonowa 5809
    NGK 5809 świeca zapłonowa Artykuł № : 5809 świeca zapłonowa 5809
    Producent części zapasowych: NGK
    (2)

    Na stanie

    43,58 PLN
    (Cena za sztukę)
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    BERU świeca zapłonowa Z320
    BERU Z320 świeca zapłonowa Artykuł № : Z320 świeca zapłonowa Z320
    Producent części zapasowych: BERU

    Na stanie

    45,68 PLN
    (Cena za sztukę)
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    BOSCH świeca zapłonowa 0 242 230 626
    BOSCH 0 242 230 626 świeca zapłonowa Artykuł № : 0 242 230 626 świeca zapłonowa 0 242 230 626
    Producent części zapasowych: BOSCH
    (1)

    Na stanie

    33,68 PLN
    (Cena za sztukę)
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    DENSO świeca zapłonowa K20TT
    DENSO K20TT świeca zapłonowa Artykuł № : K20TT świeca zapłonowa K20TT
    Producent części zapasowych: DENSO
    (32)

    Na stanie

    17,78 PLN
    (Cena za sztukę)
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    BOSCH świeca zapłonowa 0 242 235 668
    BOSCH 0 242 235 668 świeca zapłonowa Artykuł № : 0 242 235 668 świeca zapłonowa 0 242 235 668
    Producent części zapasowych: BOSCH
    (26)

    Na stanie

    15,28 PLN
    (Cena za sztukę)
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    NGK świeca zapłonowa 5798
    NGK 5798 świeca zapłonowa Artykuł № : 5798 świeca zapłonowa 5798
    Producent części zapasowych: NGK

    Na stanie

    17,58 PLN
    (Cena za sztukę)
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    DENSO świeca zapłonowa IXEH20TT
    DENSO IXEH20TT świeca zapłonowa Artykuł № : IXEH20TT świeca zapłonowa IXEH20TT
    Producent części zapasowych: DENSO
    (4)

    Na stanie

    62,58 PLN
    (Cena za sztukę)
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    NGK świeca zapłonowa 3797
    NGK 3797 świeca zapłonowa Artykuł № : 3797 świeca zapłonowa 3797
    Producent części zapasowych: NGK
    (1)

    Na stanie

    68,08 PLN
    (Cena za sztukę)
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    CHAMPION świeca zapłonowa CCH9775
    CHAMPION CCH9775 świeca zapłonowa Artykuł № : CCH9775 świeca zapłonowa CCH9775
    Producent części zapasowych: CHAMPION

    Na stanie

    51,48 PLN
    (Cena za sztukę)
    w tym 23% VAT