Jeśli Twój samochód nie działa tak, jak kiedyś, może to być kwestia spadku kompresji. Ten przewodnik pokaże Ci, jak sprawdzić kompresję silnika, jakich narzędzi potrzebujesz, jakie mogą być przyczyny niskiego ciśnienia, oraz ile kosztuje wykonanie takiego testu.
Kompresja to ciśnienie mieszanki paliwowo-powietrznej lub samego powietrza w cylindrach. To kluczowy parametr wpływający na prawidłowe działanie silnika. Gdy minimalne ciśnienie sprężania w silniku benzynowym lub diesla spada, pojawiają się usterki takie jak spadek mocy, wzrost zużycia paliwa, a nawet ryzyko poważniejszych uszkodzeń, związanych z takimi częściami jak np. tłok silnika samochodowego.
Dlaczego warto przeprowadzić pomiar kompresji silnika?
Przy zakupie używanego auta kluczowe jest sprawdzenie kondycji silnika, aby uniknąć kosztownych napraw w przyszłości. Pomiar kompresji silnika to prosty i niezwykle skuteczny sposób na ocenę jego stanu technicznego bez konieczności rozbierania jednostki napędowej. Pozwala on wykryć usterki takich elementów jak tłoki, pierścienie, zawór ssący czy uszczelki pod głowicą samochodu, zanim przerodzą się one w poważne awarie.
Producent każdego pojazdu podaje prawidłowe ciśnienie sprężania w silniku benzynowym oraz informacje dotyczące tego, jaka kompresja w dieslu jest uznawana za właściwą, a spadek ciśnienia jest wyraźnym sygnałem zużycia silnika. Czynniki takie jak agresywny styl jazdy, tuning, niewłaściwy serwis czy długie interwały między wymianami oleju mogą przyspieszać ten proces. Utrzymanie odpowiedniego ciśnienia sprężania to klucz do długowieczności jednostki – dobrze zachowany silnik może przejechać nawet 400 tysięcy kilometrów bez większego remontu, ograniczając koszty do standardowego serwisowania. Regularny pomiar kompresji silnika pozwala nie tylko zdiagnozować jego zużycie, ale także zapewnia, że auto działa sprawnie i efektywnie.
-
- Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: Trzonek zaworu chromowany, Końcówka trzonka zaworu hartowana
- Długość [mm]:
144,9
- Średnica trzonka zaworu [mm]: 8,94
- Średnica talerzyka zaworowego [mm]: 45,4
- Materiał: stal chromowo-krzemowa
- Kąt pochylenia przylgni zaworu [stopień]: 30
- Warunki: nowy
SzczegółyArtykuł № : V95174 Zawór dolotowy V95174
Producent części zapasowych: AENa stanie
68,78 PLN(Cena za sztukę)
w tym 23% VAT -
- średnica 2 [mm]:
19,1
- Napęd [mm]: 18
- Głębokość [mm]: 10
- Długość [mm]:
154
- Strona napędu (profil): Czworokąt
- Wymiary czworokąta napędowego [mm (cal)]: 10 (3/8")
- Długość wewnętrzna [mm]: 2
- Tryb pracy: manualny (obsługa ręczna)
- Rozmiar klucza 1 [mm]: 14
- Strona odbiornika napędu (profil): Sześciokąt zewnętrzny
- Warunki: nowy
SzczegółyArtykuł № : 4766-3 Klucz do żwiec zapłonowych 4766-3
Producent części zapasowych: HAZETNa stanie
226,58 PLNw tym 23% VAT - średnica 2 [mm]:
-
Na stanie
27,28 PLN(Cena za sztukę)
w tym 23% VAT -
- Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: Końcówka trzonka zaworu hartowana
- Długość [mm]:
123,1
- Średnica trzonka zaworu [mm]: 6
- Średnica talerzyka zaworowego [mm]: 30,7
- Materiał: stal chromowo-krzemowa
- Kąt pochylenia przylgni zaworu [stopień]: 45
- Warunki: nowy
SzczegółyArtykuł № : V94513 Zawór dolotowy V94513
Producent części zapasowych: AENa stanie
40,68 PLN(Cena za sztukę)
w tym 23% VAT
Jak sprawdzić kompresję silnika: potrzebne narzędzia
Pomiar kompresji silnika wymaga kilku kluczowych narzędzi, które zapewnią precyzję i bezpieczeństwo pracy. Podstawowym elementem jest miernik kompresji, dostępny w różnych wersjach – od prostych manometrów manualnych po zaawansowane zestawy z różnymi końcówkami, które pasują do różnych typów silników. Warto również zaopatrzyć się w zestaw narzędzi do naprawy samochodu, obejmujący klucze, grzechotki i końcówki, a także specjalistyczny klucz do świec zapłonowych lub żarowych. Przydatny będzie także smar wysokotemperaturowy do gwintów świec, a opcjonalnie – klucz dynamometryczny dla precyzyjnego dokręcania. Nie można zapomnieć o instrukcji pojazdu, w której znajdziesz zalecenia producenta dotyczące wartości ciśnienia oraz momentu dokręcania, co pomoże dokładnie ocenić, czy uzyskane wyniki oddają prawidłowe ciśnienie sprężania w silniku benzynowym lub czy pomiar ciśnienia sprężania w silniku diesla jest zgodny z wartościami podanymi przez producenta pojazdu. Dla wygody pracy dobrze jest mieć pod ręką chwytaki do świec i bezpieczników. Zestawy do testu kompresji silnika są dostępne w różnych przedziałach cenowych, od 35 do 180 zł, co pozwala dopasować zakup do własnych potrzeb.
Jak sprawdzić kompresję silnika domowym sposobem?
Pomiar kompresji silnika to proste, ale niezwykle ważne badanie, które pozwala ocenić stan jednostki napędowej w Twoim samochodzie. Aby je wykonać, zacznij od rozgrzania silnika – wystarczy przejechać kilka kilometrów lub pozostawić pojazd na biegu jałowym na około 15 minut. Następnie wyłącz silnik, zaciągnij hamulec ręczny i zdejmij pokrywę silnika, aby uzyskać dostęp do świec zapłonowych lub żarowych, a tym samym do cylindrów. Użyj klucza, aby ostrożnie wykręcić świece, pamiętając, że mogą być gorące. Teraz czas na przygotowanie miernika – podłącz go do otworu po świecy i upewnij się, że jest dobrze dociśnięty.
Jak sprawdzić kompresję silnika z dokładnością? Do wykonania pomiaru poproś kogoś, aby wcisnął pedał gazu i uruchomił rozrusznik na kilka sekund. W tym czasie odczytaj wynik na manometrze dla każdego cylindra, a następnie zapisz najwyższe wartości. Porównaj je z danymi producenta – różnice większe niż 10% między cylindrami mogą wskazywać na usterki, takie jak zużycie pierścieni tłokowych czy zaworów. Po zakończeniu pomiaru delikatnie posmaruj gwinty świec smarem wysokotemperaturowym i wkręć je z powrotem zgodnie z instrukcją pojazdu. Warto także zwrócić uwagę na stan elementów, takich jak wałek rozrządu samochodu, ponieważ może on wpływać na wynik testu kompresji. Pomiar kompresji silnika to świetny sposób na ocenę jego kondycji – pozwala wcześnie wykryć ewentualne awarie i cieszyć się spokojem na drodze.
Próba olejowa – jak sprawdzić kompresję na cylindrach?
Gdy widzisz odchylenia w wynikach, warto przeprowadzić tzw. próbę olejową. Do cylindrów z niskim ciśnieniem wlej ok. 5 ml oleju silnikowego i wykonaj ponowny pomiar. Dzięki temu można łatwiej ustalić, czy źródłem usterki jest zużycie pierścieni tłokowych, czy innych elementów.
Ile kosztuje pomiar kompresji silnika?
Koszt testu kompresji zależy od modelu samochodu, rodzaju silnika i warsztatu, ale zwykle wynosi od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Regularny pomiar kompresji silnika może pomóc wykryć nieprawidłowości na wczesnym etapie, co w przyszłości pozwoli uniknąć kosztownych napraw.
TOP produkty powiązane z tym tematem: