Prawidłowa praca silnika samochodowego wymaga odpowiedniego poziomu dozowanego paliwa do jednostki – to wymaga zaś prawidłowej pracy między innymi kolektora. MAP Sensor pozwala na zmierzenie ciśnienia w kolektorze, co pozwala na odpowiednie dopasowania jego pracy do aktualnych warunków. Zaburzenie pomiarów lub całkowita awaria zaburzy zaś pracę silnika. Dowiedz się, jaką budowę ma MAP Sensor, a także jak sprawdzić MAP Sensor i jakie objawy może dawać awaria tego komponentu. Sprawdź również, czy naprawa lub wymiana jest kosztowna.
MAP Sensor – co to jest?
Problemy z regularną pracą silnika są bardzo częste, a kierowcy przeważnie obwiniają o to kilka podstawowych komponentów. Wśród nich jest czujnik ciśnienia bezwzględnego, czyli czujnik MAP Sensor. Z angielskiego jest to Manifold Absolute Pressure Sensor. Ten drobny choć newralgiczny element, jest odpowiedzialny za mierzenie ciśnienia bezwzględnego w kolektorze dolotowym, co pozwala na prawidłową pracę, tego komponentu. Budowa MAP Sensor pozwala na efektywne mierzenie ciśnienia bez względu na warunki atmosferyczne na zewnątrz, co było niemożliwe przy stosowanych wcześniej czujnikach.
MAP Sensor odpowiada za precyzyjne zmierzenie ciśnienia, a sterownik odpowiada za przeliczenie ciśnienia w kolektorze dolotowym i uwzględnienie obciążenia silnika na daną chwilę. Kolektor ssący nie będzie działał prawidłowo bez tego elementu, gdyż jest to element całego układu, który musi działać wspólnie – awaria każdego komponentu oznacza problem z pracą całego układu.
Czujnik ciśnienia MAP Sensor – jak wpływa na pracę silnika?
Biorąc pod uwagę, co to MAP Sensor wpływa on na prawidłową pracę silnika. Jeśli ten element funkcjonuje zgodnie z założeniami, silnik pracuje równo, a kierowca nie musi martwić się o falujące obroty, utratę mocy, czy problemy z odpalaniem. Jeśli czujnik MAP ulegnie awarii, powinna zapalić się kontrolka silnika. W takiej sytuacji najlepiej od razu udać się do warsztatu samochodowego, gdzie problem zostanie rozwiązany przy pomocy komputera diagnostycznego. Niestety oceniając awarię samodzielnie, łatwo o pomyłkę gdyż podobne objawy mogą dotyczyć także wielu innych elementów, a w tym wtrysków paliwa. Czujnik ciśnienia doładowania łatwo jednak wymienić, więc jego awaria nie jest problematyczna.
MAP Sensor – objawy awarii
Gdy dojdzie już do awarii, MAP Sensor objawy daje dość charakterystyczne, choć często można je pomylić z uszkodzeniem innych elementów. Tym, co często się zdarza, jest szarpanie silnika, które najbardziej intensywne jest w trakcie przyspieszania – zwłaszcza dynamicznego. Brak odpowiedniego dopasowania ciśnienia spowoduje wtedy największe anomalie. Uszkodzony MAP Sensor objawy daje także podczas jazdy – objawiają się spadkami mocy, które potem nagle znikają, choć nie zawsze. Jeśli auto ma różną moc w czasie jazdy na przestrzeni wielu kilometrów, bardzo możliwe, że to właśnie MAP Sensor jest winien.
Charakterystyczne jest także gaśnięcie silnika, choć to przeważnie zdarza się tylko na wolnych obrotach. Gdy auto jest na biegu jałowym, może pojawić się charakterystyczne falowanie – to jednak tylko poszlaka, gdyż za taki objaw może odpowiadać szerokie spektrum przyczyn.
MAP Sensor – jakie wartości powinno mieć, jest właściwe dla każdego czujnika. Wartość powinna wynosić 5V, jednak taką diagnostykę lepiej zlecić fachowcowi. Po podłączeniu komputera diagnostycznego może okazać się, że problem tkwi w innym komponencie, więc przed wymianą lepiej to sprawdzić.
Czym czyścić MAP Sensor?
Znając objawy MAP Sensor, które mogą się pojawić podczas awarii, można samemu zdiagnozować problem. Czując się na siłach, można też samemu spróbować go naprawić. To, czym czyścić MAP Sensor nie jest problemem – należy użyć delikatnych detergentów do styków elektrycznych i unikać mocnej chemii, która zniszczy czujnik. Jeśli czyszczenie MAP Sensor nic nie dało, będzie trzeba wymienić tę część.
Jak wymienia się MAP Sensor i ile to kosztuje?
Czujnik MAP Sensor Peugeot 307 jest łatwo dostępny, a wymiana prosta. Najtańsze czujniki kosztują od 150 do 200 zł. Sama wymiana jest dość prosta, więc można to zrobić w każdym warsztacie, a ilość roboczogodzin jest niewielka, więc koszty robocizny także będą stosunkowo niskie.
TOP produkty powiązane z tym tematem: