Dużo mówi się obecnie o samochodach elektrycznych i hybrydowych jako samochodach przyszłości, ale być może niedługo zaczniemy też mówić o samochodach wodorowych. Jak działa silnik wodorowy oraz jakie zalety i wady ma takie rozwiązanie? Zapraszamy do lektury.
Co to jest paliwo wodorowe?
Wodór to pierwiastek, który można znaleźć w wielu związkach chemicznych, zwłaszcza w wodzie. Można go łatwo znaleźć i istnieje wiele sposobów na jego wydobycie, ale potrzebne jest wiele energii, by stworzyć z niego paliwo wodorowe.
Paliwo wodorowe do samochodów powstaje głównie przez elektrolizę wody, gdzie proces elektryczny rozkłada wodę na wodór i tlen. Nie jest to idealny proces, ponieważ zużywa się ogromne ilości energii elektrycznej. Alternatywnie można wodór pozyskać z gazu ziemnego w procesie reformingu parowego. Wodór jest kompresowany lub skraplany, aby służył jako paliwo w pojazdach z napędem wodorowym.
Jak działa samochód na wodór?
Są dwa rodzaje samochodów wodorowych. To, jak działa silnik wodorowy, zależy od zasady działania silnika. Pierwszy z nich działa podobnie jak pojazdy spalinowe, czy wodór znajduje się pod wysokim ciśnieniem w zbiorniku, a następnie jest wstrzykiwany do komory silnika; wał korbowy i tłoki silnika samochodowego pracują zupełnie tak jak w jednostce napędowej.
Drugi rodzaj jest bardziej zbliżony do działania elektryków. Akumulator to nadal ważna część, ale akumulatory w autach wodorowych nie są one duże. Napęd wodorowy działa w oparciu o ogniwa paliwowe. Wodór trafia do ogniwa i utlenia się, a następnie jest podzielony na kationy i aniony. Aniony wytwarzają napięcie i silnik jest zasilany.
Jak każde rozwiązanie, napęd wodorowy wady i zalety ma, o nich opowiemy dalej.
-
- Rodzaj chłodnicy: Żebra chłodzące połączone mechanicznie
- Materiał: Aluminium
- Ø wylotu [mm]: 32
- Dolot - Ø [mm]: 32
- Ciężar [kg]: 3,01
- Ogrzewanie/chłodzenie: dla pojazdów bez chłodnicy oleju
- Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: z termostatem
- Szerokość sieci [mm]: 650
- Długość sieci [mm]: 340
- Głębokość sieci [mm]: 23
- Warunki: nowy
SzczegółyArtykuł № : 701522 Chłodnica, układ chłodzenia silnika 701522
Producent części zapasowych: VALEONa stanie
274,38 PLNw tym 23% VAT -
- Linia produktów: PREMIUM
- Pojemność akumulatora [Ah]:
77
- Akumulator: Akumulator kwasowo-ołowiowy
- Wykonanie strefy podłogowej: B13
- Prąd zimnego rozruchu wg EN [A]: 760
- Długość [mm]:
278
- Szerokość [mm]: 175
- Wysokość [mm]: 190
- Napięcie [V]:
12
- DIN / ISO: L3
- Rodzaj bieguna: EN, 1
- Położenie biegunów: 0
- Warunki: nowy
SzczegółyDarmowa wysyłkaArtykuł № : EA770 Akumulator EA770
Producent części zapasowych: EXIDE421,58 PLN30,00 PLN Zastaw -
- Linia produktów: Power, OffroadPRO
- Pojemność akumulatora [Ah]:
195
- Akumulator: Akumulator kwasowo-ołowiowy
- Prąd zimnego rozruchu wg EN [A]: 1000
- Długość [mm]:
335
- Szerokość [mm]: 175
- Wysokość [mm]: 239
- Napięcie [V]:
6
- DIN / ISO: D2
- Rodzaj bieguna: 1, EN
- Wykonanie strefy podłogowej: B01
- Położenie biegunów: 0
- Warunki: nowy
SzczegółyDarmowa wysyłkaArtykuł № : CJ1952 Akumulator CJ1952
Producent części zapasowych: CENTRA467,88 PLN30,00 PLN Zastaw -
- Linia produktów: YBX7000
- Pojemność akumulatora [Ah]:
65
- Akumulator: Akumulator EFB, Akumulator kwasowo-ołowiowy
- Prąd zimnego rozruchu wg EN [A]: 620
- Długość [mm]:
232
- Szerokość [mm]: 173
- Wysokość [mm]: 225
- Napięcie [V]:
12
- Masa napełnionego [kg]: 17,3
- DIN / ISO: D23
- Rodzaj bieguna: T1
- Technika połączeń: T1
- Wykonanie strefy podłogowej: B00
- Położenie biegunów: 1
- Warunki: nowy
SzczegółyDarmowa wysyłkaArtykuł № : YBX7014 Akumulator YBX7014
Producent części zapasowych: YUASA463,88 PLN30,00 PLN Zastaw
Samochody wodorowe – wady
Wodór jest niestety niestabilnym pierwiastkiem i wymaga specjalnych zbiorników do magazynowania. Potrzebna jest również budowa całej infrastruktury, od produkcji do sprzedawania. Wdrożenie tego rozwiązania może potrwać kilkanaście lat, a Unia Europejska już naciska, aby ograniczyć emisje jak najszybciej.
Obecnie jest to rozwiązanie drogie dla kierowcy, ponieważ przejechanie 100 km na wodorze kosztuje kierowcę 69 zł; dynamiczna jazda może sięgać nawet 90 zł.
Ponadto wodór nie do końca jest w pełni zieloną energią, kiedy jest wydobywany z paliw kopalnych, do atmosfery uwalnia się trochę zanieczyszczeń. Wymaga też dużo zasobów do produkcji, m.in. węgla.
Samochody wodorowe – zalety
Najważniejszą korzyścią tego rozwiązania jest oczywiście brak emisji szkodliwych związków do atmosfery. Pojazdy z napędem wodorowym produkują tylko wodę podczas użytkowania, przez co nie są szkodliwe dla środowiska. Dlatego też często można spotkać się z opinią, że wodór to paliwo dla zielonego transportu miejskiego i chociaż jest drogie, coraz więcej miast stawia na autobusy i inne środki transportu publicznego z napędem wodorowym.
Samochody elektryczne kontra samochody wodorowe
Samochody elektryczne (EV) mają przewagę w infrastrukturze i dostępności. Na rynku jest wiele modeli od różnych producentów, coraz częściej można znaleźć stacje ładowania, zwłaszcza w dużych miastach. Samochodów wodorowych (FCEV) jest garstka, najbardziej popularny i znany jest model Toyota Mirai.
Samochody elektryczne jednak nie mogą równać się ładowaniu i zasięgowi pojazdów na wodór. Pojazdy z napędem wodorowym tankuje się przez kilka minut, można spokojnie przejechać 500-600 km, co bardziej zbliża je tutaj do samochodów spalinowych. Samochody elektryczne ładuje się kilkanaście minut lub godzin, w zależności od dostępu stacji ładowania i można przejechać 200-300 km.
Oba samochody są uważane za bezemisyjne, ale nie do końca tak jest. Produkcja akumulatorów do samochodów elektrycznych generuje dużo CO2, prąd nie zawsze pochodzi z czystych elektrowni. Jak już wspomnieliśmy, proces powstawania paliwa wodorowego jest bardzo złożony i też w trakcie emitowane są pewne szkodliwe związki. Trzeba jednak przyznać, że jest to lepsza alternatywa do poruszania się po mieście, ponieważ i napęd elektryczny i napęd wodorowy nie przyczyniają się smogu, który w dużej ilości pochodzi od samochodów spalinowych.
TOP produkty powiązane z tym tematem: