Prawidłowa praca sprzęgieł jest niezbędna do tego, by móc komfortowo i płynnie prowadzić auto. Łożysko oporowe sprzęgła to komponent całego układu, który warunkuje prawidłową pracę sprzęgła, a przede wszystkim wysprzęglania. Kiedy słychać łożysko oporowe sprzęgła to znak, że zbliża się konieczność wymiany sprzęgła lub tego jednego elementu. Sprawdź, jakie uszkodzone łożysko oporowe objawy generuje, a także co należy wtedy zrobić. Dowiedz się też, czy opłaca się wymieniać zużyte łożysko oporowe, czy nie lepiej wymienić całego sprzęgło.
Jak działa sprzęgło w samochodzie?
Konstrukcja sprzęgieł w samochodzie, jest dość skomplikowana, a współczesne sprzęgła są niezwykle misternymi i precyzyjnymi konstrukcjami. Jego zasada działania jest jednak dość prosta. Sprzęgło odpowiada za przeniesienie napędu i odpowiednią przekładnię. W momencie, gdy kierowca naciska pedał, następuje wysprzęglenie. Jest to możliwe między innymi dzięki temu, że łożysko oporowe sprzęgła prawidłowo wykonuje swoją pracę. Gdy dojdzie do awarii tego elementu, uniemożliwi to wysprzęglenie i doprowadzi do unieruchomienia auta.
Łożysko oporowe sprzęgła – funkcja
Samo łożysko oporowe sprzęgła odpowiada za dociśnięcie sprężyny talerzowej innego elementu – docisku. To zaś bezpośrednie sprawia, że dochodzi do odłączenia napędu z silnika i pozwala zmienić bieg. Cały proces wymaga innych elementów, takich jak przewód sprzęgła. Współczesne systemy sprzęgieł zdecydowanie różnią się od sprzęgieł montowanych w autach jeszcze dwie dekady temu, jednak funkcja łożyska oporowe jest niezmienna.
Kiedy słychać łożysko oporowe sprzęgła?
Teoretycznie łożysko oporowe sprzęgła jest mało awaryjnym elementem. Powinno ono wytrzymać tyle, ile całe sprzęgło. Kiedy słuchać łożysko oporowe sprzęgła to znak, że niedługo będzie trzeba je wymienić. Prawdopodobnie maksymalny przebieg przy pojawieniu się pierwszych objawów to kilka tysięcy kilometrów. Łożysko oporowe sprzęgła objawy daje dość charakterystyczne, gdyż zaczyna hałasować. Niestety te hałasy można pomylić z awariami innych elementów. Powinny one dobiegać z okolicy skrzyni biegów i przypominać piszczenie. Mogą pojawić się w momencie rozłączenia, czyli wciśnięcia pedału, jednak równie dobrze dziwny dźwięk może pojawić się zaraz po odpuszczeniu sprzęgła. Często też pojawia się na biegu jałowym. Łożysko wyciskowe – bo tak jest również nazywane, może też utrudnić codzienną jazdę.
Łożysko oporowe sprzęgła – objawy zużycia
Często poza pojawiającym się dziwnym dźwiękiem łożysko oporowe sprzęgła objawy zużycia daje także w postaci utrudnionego zmieniania biegów. Jest to dość charakterystyczne, gdyż po wciśnięciu pedału, biegi zaczynają wchodzić nieco trudniej. Niestety takie objawy mogą być spowodowane szeregiem innych awarii. Trudno jednoznacznie określić, czy chodzi o zużyte łożysko oporowe sprzęgła bez wizyty u mechanika. Często nawet wtedy nie będzie to jednoznaczne bez dokonania demontażu całej skrzyni biegów, a to generuje spore koszty.
Zużyte łożysko oporowe sprzęgła – czy warto wymieniać?
Łożysko oporowe sprzęgła objawy uszkodzenia daje dość poważne, jednak jeśli nie jest całkiem zepsute, można z taką awarią jeździć. Łożysko oporowe sprzęgła cena jest dość wygórowana nie ze względu na koszt części, a problematykę montażu. By je wymienić, trzeba zdemontować całą skrzynię biegów. Same koszty robocizny zdecydowanie przekraczają koszt części. Jednocześnie trzeba uwzględnić, że zużyte łożysko oporowe sprzęgła zwiastuje też konieczność rychłej wymiany innych jego elementów. Biorąc pod uwagę, że koszt wymiany łożyska oporowego jest niemal taki sam, jak wymiany całego układu sprzęgłowego, nie opłaca się tego robić.
Gdy auto ma już odpowiednio duży przebieg i można kalkulować, że za chwilę będzie trzeba wymieniać całe sprzęgło, warto poczekać. Można przejechać jeszcze kilka tysięcy kilometrów i wtedy wymienić całe sprzęgło nie dublując kosztów. Sama wymiana sprzęgła może kosztować od około 1000 do nawet kilku tysięcy złotych w przypadku sportowych aut – dublowanie tych kosztów mija się z celem.
Przyczyny awarii łożyska oporowego sprzęgła
Co prawda łożysko oporowe sprzęgła Golf 4 jest łatwe do kupienia, jednak koszty wymiany są spore. Pamiętaj więc, że najczęstsze przyczyny awarii to nadużywanie pedału wysprzęglania podczas jazdy miejskiej i trzymanie auta na sprzęgle np. stojąc na światłach. Jeśli chcesz przedłużyć żywotność sprzęgła, w takich sytuacjach po prostu wrzucaj luz i kładź nogę na hamulcu by auto się nie stoczyło.
TOP produkty powiązane z tym tematem: