Układ kierowniczy jest dość skomplikowany, a awaria jego komponentów może powodować pogorszenie się parametrów jezdnych, a nawet utratę kontroli nad pojazdem. Końcówka drążka kierowniczego to newralgiczny komponent całego układu, który odpowiada bezpośrednio za przeniesienie ruchu na koło z kierownicy i łączących ją z kołem elementów. Uszkodzona końcówka drążka kierowniczego objawy może dawać dość poważne i nie należy ich bagatelizować, gdyż grozi to całkowitym unieruchomieniem auta lub nawet awarią podczas jazdy, co spowoduje całkowitą utratę kontroli nad autem.
Końcówka drążka kierowniczego – za co odpowiada?
Awaria układu kierowniczego zawsze prokuruje niebezpieczeństwo, ale końcówka drążka kierowniczego to komponent, na który trzeba zwrócić największą uwagę. Gdy zawiedzie, kierowca straci kontrolę nad jednym kołem, które nie będzie się skręcać pomimo wykonywania ruchów kierownicą. Sama końcówka drążka układu kierowniczego odpowiada za połączenie zwrotnicy koła z drążkiem, a dalej przekładnią kierowniczą. To dzięki niej ruchy kierownicą powodują przenoszenie siły na samo koło poprzez drążek kierowniczy i inne elementy całego układu.
Uszkodzona końcówka drążka kierowniczego – objawy
Jazda z uszkodzoną końcówką drążka kierowniczego jest nie tylko niebezpieczna, ale też niekomfortowa. Uszkodzona końcówka drążka kierowniczego może dawać szerokie spektrum objawów, które jednak można łatwo pomylić z awarią innych elementów samego układu kierowniczego, jak i zawieszenia, czy nawet koła. Najbardziej charakterystyczne objawy to pojawiające się dziwne dźwięki dobiegające z okolic koła. Standardem jest to, że dźwięk zaczyna dochodzić tylko z jednego koła, gdyż rzadko dochodzi do sytuacji, że obydwie końcówki drążka kierowniczego ulegają awarii w tym samym czasie. Wybita końcówka drążka kierowniczego objawy daje w postaci metalicznych dźwięków, pukania, stukania, nawet pisku.
Jazda z uszkodzoną końcówką drążka kierowniczego
Jeśli uszkodzona końcówka drążka kierowniczego jest całkiem urwana lub wybita, w wielu sytuacjach jazda nie będzie możliwa, gdyż koło przestanie reagować na ruchy kierownicą. Tak może się wydarzyć, gdy do awarii doszło nagle wskutek uderzenia w krawężnik lub wjechania w koleinę. Jeśli jednak problem wynika z wyeksploatowania tej części, najpierw pojawią się luzy przy kole. Końcówka drążka kierowniczego objawy będzie dawać w postaci niepokojących dźwięków, ale też szarpania kierownicy i wyraźnie wyczuwalnych wibracji, które są przenoszone na samą kierownicę.
Jazda z uszkodzoną końcówką drążka kierowniczego jest bardzo niebezpieczna, gdy zdecydowanie obniża to komfort jazdy, a także parametry jezdne. Skręcanie kół jest utrudnione, a auto traci swoje podstawowe parametry jeśli chodzi i prowadzenie się. Niestety nawet niewielka awaria grozi tym, że końcówka drążka kierowniczego może całkiem odmówić posłuszeństwa w czasie jazdy. Jeśli dojdzie do tego np. na zakręcie, kierowca praktycznie nie będzie w stanie opanować pojazdu, więc nie wolno bagatelizować pierwszych objawów. Końcówka drążka kierowniczego cena jest niewielka, a wymiana dość prosta, więc lepiej od razu się za to zabrać.
Jak sprawdzić końcówkę drążka układu kierowniczego?
By sprawdzić, czy na pewno chodzi o końcówkę drążka kierowniczego, trzeba podnieść auto na lewarku lub podnośniku. Następnie należy złapać za przegub za tarczą hamulcową i spróbować poruszać kołem. Jeśli będzie chodzić na boki, z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że winę za to ponosi uszkodzona końcówka drążka kierowniczego. W takiej sytuacji należy od razu udać się do warsztatu samochodowego, gdyż dalsza jazda będzie bardzo niekorzystnie wpływać na wszystkie elementy układu kierowniczego, a także prokurować zagrożenie całkowitego urwania się w czasie jazdy.
Przyczyny awarii końcówki drążka kierowniczego
Najczęstsze przyczyny awarii końcówki drążka układu kierowniczego to wjechanie w koleinę lub wysoki krawężnik z dużą prędkością. Wtedy końcówka układu kierowniczego musi przyjąć na siebie bardzo duże przeciążenie, a to może spowodować jej pęknięcie. Jest to element, który ciągle pracuje i jest wystawiany na działanie dużych sił, więc ulega naturalnemu wyeksploatowaniu – co jakiś czas należy wymieniać końcówkę drążka, gdyż luzy będą pojawiać się w naturalny sposób. Na szczęście w większości samochodów ten element jest dość trwały i powinien wytrzymać relatywnie duży przebieg – jeśli jednak końcówka nie była wymieniana od kilku lat, być może już czas na serwis tego elementu. Nie podlega on naprawie – trzeba dokonać wymiany części na nową.
Jak naprawić końcówkę drążka układu kierowniczego?
Element taki, jak końcówka drążka kierowniczego Golf 4 i do innych modeli aut jest łatwo dostępny, więc z jego wymianą nie ma problemu. Samo rozmontowanie starego elementu i założenie nowego jest bardzo łatwe, więc ilość roboczogodzin w warsztacie nie będzie duża – to wpływa na niską cenę wymiany tego elementu. Mając zacięcie mechaniczne, można to zrobić nawet samemu. Wystarczy zdemontować koło, a końcówka drążka będzie wymagała jedynie odkręcenia kilku elementów mocujących. Niemając doświadczenia lepiej jednak zlecić to fachowcom.
TOP produkty powiązane z tym tematem: