Jak tankować Adblue i co zrobić, jeśli kontrolka nie zgaśnie po ponownym napełnieniu?

24 Wyświetlenia

W dzisiejszych czasach coraz większy nacisk kładzie się na ekologię, co znajduje odzwierciedlenie w rosnącej liczbie samochodów wyposażonych w system SCR (Selective Catalytic Reduction). System ten wymaga stosowania AdBlue – wodnego roztworu mocznika, który znacząco redukuje emisję szkodliwych tlenków azotu, co pozwala na spełnienie surowych norm emisji spalin Euro 6. Oprócz korzyści ekologicznych, AdBlue przyczynia się również do obniżenia zużycia paliwa o 3-5%. W niniejszym artykule omówimy, jak tankować AdBlue i co zrobić, jeśli kontrolka nie gaśnie po dolaniu AdBlue, a także przedstawimy kilka istotnych wskazówek dotyczących obsługi tego systemu.

Kiedy wymagane jest dolewanie AdBlue?

Jak tankować AdBlue

Informacja o niskim poziomie AdBlue może pojawić się na desce rozdzielczej po przejechaniu kilku lub kilkunastu tysięcy kilometrów, w zależności od modelu samochodu i stylu jazdy. Zużycie AdBlue wynosi średnio 1 litr na 1000 km, co oznacza, że pełny zbiornik powinien wystarczyć na długi czas. Ważne jest jednak, aby nie ignorować ostrzeżenia o niskim poziomie płynu, gdyż jego brak uniemożliwi uruchomienie silnika.

Jak tankować AdBlue?

Tankowanie AdBlue jest stosunkowo proste, ale wymaga przestrzegania kilku zasad, aby uniknąć usterek układu SCR:

  1. Zlokalizuj wlew AdBlue: wlew jest zwykle oznaczony niebieską nakrętką i może znajdować się obok wlewu paliwa, w komorze silnika lub w bagażniku. Należy upewnić się, że tankowanie AdBlue odbywa się do właściwego wlewu – pomyłka może prowadzić do poważnych uszkodzeń układu wydechowego, co z kolei może wpływać na filtr cząstek stałych.
  2. Gdzie zatankować AdBlue: można go tankować bezpośrednio z dystrybutora na stacji paliw lub z butelek dostępnych w sklepach motoryzacyjnych. Tankowanie AdBlue z dystrybutora jest zazwyczaj tańsze i wygodniejsze, ale może być trudne, jeśli wlew znajduje się w trudno dostępnym miejscu, np. w bagażniku.
  3. Tankuj powoli i starannie: gdy dolewanie AdBlue odbywa się z butelki, warto odczekać chwilę po napełnieniu, aby płyn się ustabilizował i komputer samochodowy mógł prawidłowo wykryć jego nową ilość. Zaleca się uzupełnienie zbiornika do pełna, aby uniknąć częstych wizyt na stacji paliw.
  4. Unikaj tankowania z dystrybutorów przeznaczonych dla ciężarówek: dystrybutory przeznaczone dla ciężarówek dostarczają AdBlue pod dużym ciśnieniem, co może prowadzić do przelania lub uszkodzenia systemu.

  • Szczegóły
    MANNOL Mocznik AD3001-20
    MANNOL AD3001-20 Mocznik Artykuł № : AD3001-20 Mocznik AD3001-20
    20L
    Producent części zapasowych: MANNOL
    (2)

    Na stanie

    95,68 PLN
    4,78 PLN za 1 litr
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    ROBBYROB Mocznik 4405000000
    ROBBYROB 4405000000 Mocznik Artykuł № : 4405000000 Mocznik 4405000000
    5L
    Producent części zapasowych: ROBBYROB

    Na stanie

    85,58 PLN
    17,12 PLN za 1 litr
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    MANNOL Mocznik AD3001-10
    MANNOL AD3001-10 Mocznik Artykuł № : AD3001-10 Mocznik AD3001-10
    10L
    Producent części zapasowych: MANNOL
    (3)

    Na stanie

    59,18 PLN
    5,92 PLN za 1 litr
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    K2 Mocznik EB18
    K2 EB18 Mocznik Artykuł № : EB18 Mocznik EB18
    18L
    Producent części zapasowych: K2

    Na stanie

    82,78 PLN
    4,60 PLN za 1 litr
    w tym 23% VAT

Co zrobić, jeśli kontrolka nie gaśnie po dolaniu AdBlue?

Czasami zdarza się, że nawet dolewanie AdBlue nie sprawi, że kontrolka na desce rozdzielczej zgaśnie. Może to być frustrujące, ale istnieje kilka kroków, które można podjąć, aby rozwiązać tę sytuację:

Co zrobić, jeśli kontrolka nie gaśnie po dolaniu AdBlue

  1. Odczekaj chwilę i uruchom silnik ponownie: po tankowaniu AdBlue odczekaj około pół minuty, zanim uruchomisz silnik. System potrzebuje chwili, aby rozpoznać, że poziom płynu został uzupełniony. Jeśli kontrolka nie gaśnie od razu, spróbuj wyłączyć i ponownie uruchomić silnik.
  2. Sprawdź jakość AdBlue: upewnij się, że użyty płyn jest odpowiedniej jakości i nie jest przeterminowany. Niska jakość płynu lub zanieczyszczenia mogą wpłynąć na działanie systemu SCR i prowadzić do awarii z czujnikami.
  3. Przeprowadź reset systemu: w niektórych samochodach może być konieczne ręczne zresetowanie systemu po dolaniu AdBlue. W instrukcji obsługi pojazdu powinny znajdować się informacje na temat procedury resetowania. Jeśli nie wiesz, jak to wykonać, skontaktuj się z mechanikiem.
  4. Wizyta w serwisie: jeśli powyższe kroki nie przyniosą rezultatu, konieczna może być wizyta w serwisie. Możliwe, że trudność tkwi w uszkodzonym czujniku lub innym elemencie systemu SCR, a może naprawy lub wymiany wymaga katalizator.

Dodatkowe wskazówki

Oprócz podstawowych zasad, jak tankować AdBlue, warto pamiętać o kilku dodatkowych wskazówkach:

  • Czyszczenie układu: system AdBlue, podobnie jak każdy inny układ, wymaga regularnej konserwacji. Warto co jakiś czas skonsultować się z mechanikiem w celu sprawdzenia i ewentualnego czyszczenia układu SCR.
  • Bezpieczeństwo: AdBlue jest substancją bezpieczną, ale w kontakcie z metalami może powodować korozję. Dlatego warto unikać rozlewania płynu i zawsze dokładnie zakręcać wlew po tankowaniu AdBlue.
  • Kupuj mądrze: płyn można kupić w butelkach lub w dużych opakowaniach przez Internet. Zakupy hurtowe mogą okazać się znacznie tańsze, zwłaszcza dla właścicieli flot pojazdów, dla których cena Adblue ma ogromne znaczenie.

Podsumowanie

AdBlue jest nieodłącznym elementem nowoczesnych silników Diesla, pozwalającym na znaczną redukcję emisji tlenków azotu. Tankowanie AdBlue jest stosunkowo proste, ale wymaga pewnej ostrożności, aby uniknąć problemów z systemem SCR. Jeśli kontrolka nie gaśnie po dolaniu AdBlue, warto sprawdzić jakość płynu, odczekać przed ponownym uruchomieniem silnika lub ewentualnie skonsultować się z mechanikiem. Pamiętaj, że regularne uzupełnianie AdBlue i dbanie o system SCR to klucz do długowieczności Twojego samochodu i ochrony środowiska.

TOP produkty powiązane z tym tematem:

Najpopularniejsze produkty po obniżonych cenach

  • Szczegóły
    K2 Mocznik AB1
    K2 AB1 Mocznik Artykuł № : AB1 Mocznik AB1
    1L
    Producent części zapasowych: K2

    Na stanie

    13,28 PLN
    13,28 PLN za 1 litr
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    VAG Mocznik G052910M4
    VAG G052910M4 Mocznik Artykuł № : G052910M4 Mocznik G052910M4
    10L
    Producent części zapasowych: VAG
    (1)

    Na stanie

    119,08 PLN
    11,91 PLN za 1 litr
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    K2 Mocznik EB5
    K2 EB5 Mocznik Artykuł № : EB5 Mocznik EB5
    5L
    Producent części zapasowych: K2
    (1)

    Na stanie

    28,88 PLN
    5,78 PLN za 1 litr
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    K2 Mocznik EB10
    K2 EB10 Mocznik Artykuł № : EB10 Mocznik EB10
    10L
    Producent części zapasowych: K2

    Na stanie

    69,08 PLN
    6,91 PLN za 1 litr
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    FEBI BILSTEIN Mocznik 171335
    FEBI BILSTEIN 171335 Mocznik Artykuł № : 171335 Mocznik 171335
    5L
    Producent części zapasowych: FEBI BILSTEIN

    Na stanie

    59,08 PLN
    11,82 PLN za 1 litr
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    ECOBUDGET Mocznik 020260
    ECOBUDGET 020260 Mocznik Artykuł № : 020260 Mocznik 020260
    5L
    Producent części zapasowych: ECOBUDGET

    Na stanie

    66,88 PLN
    13,38 PLN za 1 litr
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    FEBI BILSTEIN Mocznik 46329
    FEBI BILSTEIN 46329 Mocznik Artykuł № : 46329 Mocznik 46329
    10L
    Producent części zapasowych: FEBI BILSTEIN

    Na stanie

    87,28 PLN
    8,73 PLN za 1 litr
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    FEBI BILSTEIN Mocznik 171336
    FEBI BILSTEIN 171336 Mocznik Artykuł № : 171336 Mocznik 171336
    20L
    Producent części zapasowych: FEBI BILSTEIN

    Na stanie

    153,48 PLN
    7,67 PLN za 1 litr
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    Kemetyl Mocznik 3366010
    Kemetyl 3366010 Mocznik Artykuł № : 3366010 Mocznik 3366010
    10L
    Producent części zapasowych: Kemetyl

    Na stanie

    135,88 PLN
    13,59 PLN za 1 litr
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    DT Spare Parts Mocznik 9.58020
    DT Spare Parts 9.58020 Mocznik Artykuł № : 9.58020 Mocznik 9.58020
    10L
    Producent części zapasowych: DT Spare Parts

    Na stanie

    110,28 PLN
    11,03 PLN za 1 litr
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    FEBI BILSTEIN Mocznik 171331
    FEBI BILSTEIN 171331 Mocznik Artykuł № : 171331 Mocznik 171331
    3.5L
    Producent części zapasowych: FEBI BILSTEIN

    Na stanie

    80,38 PLN
    22,97 PLN za 1 litr
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    VAICO Mocznik V60-0270
    VAICO V60-0270 Mocznik Artykuł № : V60-0270 Mocznik V60-0270
    Producent części zapasowych: VAICO

    Na stanie

    58,18 PLN
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    VAICO Mocznik V60-0269
    VAICO V60-0269 Mocznik Artykuł № : V60-0269 Mocznik V60-0269
    Producent części zapasowych: VAICO

    Na stanie

    45,58 PLN
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    SMB AUTO Mocznik 3280
    SMB AUTO 3280 Mocznik Artykuł № : 3280 Mocznik 3280
    10L
    Producent części zapasowych: SMB AUTO

    Na stanie

    309,08 PLN
    30,91 PLN za 1 litr
    w tym 23% VAT
    Więcej
  • Szczegóły
    Kemetyl Mocznik 9726764
    Kemetyl 9726764 Mocznik Artykuł № : 9726764 Mocznik 9726764
    3.5L
    Producent części zapasowych: Kemetyl

    Na stanie

    120,38 PLN
    34,39 PLN za 1 litr
    w tym 23% VAT
  • Szczegóły
    MOTORKIT Mocznik MOT3554
    MOTORKIT MOT3554 Mocznik Artykuł № : MOT3554 Mocznik MOT3554
    10L
    Producent części zapasowych: MOTORKIT

    Na stanie

    154,98 PLN
    15,50 PLN za 1 litr
    w tym 23% VAT
    Więcej