W dzisiejszych czasach coraz większy nacisk kładzie się na ekologię, co znajduje odzwierciedlenie w rosnącej liczbie samochodów wyposażonych w system SCR (Selective Catalytic Reduction). System ten wymaga stosowania AdBlue – wodnego roztworu mocznika, który znacząco redukuje emisję szkodliwych tlenków azotu, co pozwala na spełnienie surowych norm emisji spalin Euro 6. Oprócz korzyści ekologicznych, AdBlue przyczynia się również do obniżenia zużycia paliwa o 3-5%. W niniejszym artykule omówimy, jak tankować AdBlue i co zrobić, jeśli kontrolka nie gaśnie po dolaniu AdBlue, a także przedstawimy kilka istotnych wskazówek dotyczących obsługi tego systemu.
Kiedy wymagane jest dolewanie AdBlue?
Informacja o niskim poziomie AdBlue może pojawić się na desce rozdzielczej po przejechaniu kilku lub kilkunastu tysięcy kilometrów, w zależności od modelu samochodu i stylu jazdy. Zużycie AdBlue wynosi średnio 1 litr na 1000 km, co oznacza, że pełny zbiornik powinien wystarczyć na długi czas. Ważne jest jednak, aby nie ignorować ostrzeżenia o niskim poziomie płynu, gdyż jego brak uniemożliwi uruchomienie silnika.
Jak tankować AdBlue?
Tankowanie AdBlue jest stosunkowo proste, ale wymaga przestrzegania kilku zasad, aby uniknąć usterek układu SCR:
- Zlokalizuj wlew AdBlue: wlew jest zwykle oznaczony niebieską nakrętką i może znajdować się obok wlewu paliwa, w komorze silnika lub w bagażniku. Należy upewnić się, że tankowanie AdBlue odbywa się do właściwego wlewu – pomyłka może prowadzić do poważnych uszkodzeń układu wydechowego, co z kolei może wpływać na filtr cząstek stałych.
- Gdzie zatankować AdBlue: można go tankować bezpośrednio z dystrybutora na stacji paliw lub z butelek dostępnych w sklepach motoryzacyjnych. Tankowanie AdBlue z dystrybutora jest zazwyczaj tańsze i wygodniejsze, ale może być trudne, jeśli wlew znajduje się w trudno dostępnym miejscu, np. w bagażniku.
- Tankuj powoli i starannie: gdy dolewanie AdBlue odbywa się z butelki, warto odczekać chwilę po napełnieniu, aby płyn się ustabilizował i komputer samochodowy mógł prawidłowo wykryć jego nową ilość. Zaleca się uzupełnienie zbiornika do pełna, aby uniknąć częstych wizyt na stacji paliw.
- Unikaj tankowania z dystrybutorów przeznaczonych dla ciężarówek: dystrybutory przeznaczone dla ciężarówek dostarczają AdBlue pod dużym ciśnieniem, co może prowadzić do przelania lub uszkodzenia systemu.
-
- Pojemność [litr]:
20
- Rodzaj połączenia: Kanister
- Przestrzegać ilości napełnienia systemu: +
- uwzględnić informację serwisową: +
- Linia produktów: AdBlue®
- gotowy do użycia: +
- DIN / ISO: DIN 70070
- Norma emisji spalin: Euro 4, Euro 5, Euro 6
- Warunki: nowy
SzczegółyArtykuł № : AD3001-20 Mocznik AD3001-20
20LProducent części zapasowych: MANNOLNa stanie
95,68 PLN4,78 PLN za 1 litrw tym 23% VAT - Pojemność [litr]:
-
- Pojemność [litr]:
5
- Rodzaj połączenia: Kanister
- Przestrzegać ilości napełnienia systemu: +
- uwzględnić informację serwisową: +
- Kolor:
transparentny
- Linia produktów: AdBlue®
- DIN / ISO: ISO 22241
- gotowy do użycia: +
- Wyposażenie pojazdu: dla pojazdów z systemem SCR
- Rodzaj paliwa: olej napędowy
- Zakres temperatury od [°C]: 0
- Zakres temperatury do [°C]: 20
- maks. temperatura otoczenia do [°C]: 35
- Właściwości: z lejkiem
- Warunki: nowy
SzczegółyArtykuł № : 4405000000 Mocznik 4405000000
5LProducent części zapasowych: ROBBYROBNa stanie
85,58 PLN17,12 PLN za 1 litrw tym 23% VAT - Pojemność [litr]:
-
- Pojemność [litr]:
10
- Rodzaj połączenia: Kanister
- Przestrzegać ilości napełnienia systemu: +
- uwzględnić informację serwisową: +
- Linia produktów: AdBlue®
- DIN / ISO: DIN 70070
- Norma emisji spalin: Euro 4, Euro 5, Euro 6
- gotowy do użycia: +
- Warunki: nowy
SzczegółyArtykuł № : AD3001-10 Mocznik AD3001-10
10LProducent części zapasowych: MANNOLNa stanie
59,18 PLN5,92 PLN za 1 litrw tym 23% VAT - Pojemność [litr]:
-
- Pojemność [litr]:
18
- Rodzaj połączenia: Kanister
- Linia produktów: EUROBLUE
- Norma emisji spalin: Euro 4, Euro 5, Euro 6
- DIN / ISO: ISO 22241
- Warunki: nowy
SzczegółyArtykuł № : EB18 Mocznik EB18
18LProducent części zapasowych: K2Na stanie
82,78 PLN4,60 PLN za 1 litrw tym 23% VAT - Pojemność [litr]:
Co zrobić, jeśli kontrolka nie gaśnie po dolaniu AdBlue?
Czasami zdarza się, że nawet dolewanie AdBlue nie sprawi, że kontrolka na desce rozdzielczej zgaśnie. Może to być frustrujące, ale istnieje kilka kroków, które można podjąć, aby rozwiązać tę sytuację:
- Odczekaj chwilę i uruchom silnik ponownie: po tankowaniu AdBlue odczekaj około pół minuty, zanim uruchomisz silnik. System potrzebuje chwili, aby rozpoznać, że poziom płynu został uzupełniony. Jeśli kontrolka nie gaśnie od razu, spróbuj wyłączyć i ponownie uruchomić silnik.
- Sprawdź jakość AdBlue: upewnij się, że użyty płyn jest odpowiedniej jakości i nie jest przeterminowany. Niska jakość płynu lub zanieczyszczenia mogą wpłynąć na działanie systemu SCR i prowadzić do awarii z czujnikami.
- Przeprowadź reset systemu: w niektórych samochodach może być konieczne ręczne zresetowanie systemu po dolaniu AdBlue. W instrukcji obsługi pojazdu powinny znajdować się informacje na temat procedury resetowania. Jeśli nie wiesz, jak to wykonać, skontaktuj się z mechanikiem.
- Wizyta w serwisie: jeśli powyższe kroki nie przyniosą rezultatu, konieczna może być wizyta w serwisie. Możliwe, że trudność tkwi w uszkodzonym czujniku lub innym elemencie systemu SCR, a może naprawy lub wymiany wymaga katalizator.
Dodatkowe wskazówki
Oprócz podstawowych zasad, jak tankować AdBlue, warto pamiętać o kilku dodatkowych wskazówkach:
- Czyszczenie układu: system AdBlue, podobnie jak każdy inny układ, wymaga regularnej konserwacji. Warto co jakiś czas skonsultować się z mechanikiem w celu sprawdzenia i ewentualnego czyszczenia układu SCR.
- Bezpieczeństwo: AdBlue jest substancją bezpieczną, ale w kontakcie z metalami może powodować korozję. Dlatego warto unikać rozlewania płynu i zawsze dokładnie zakręcać wlew po tankowaniu AdBlue.
- Kupuj mądrze: płyn można kupić w butelkach lub w dużych opakowaniach przez Internet. Zakupy hurtowe mogą okazać się znacznie tańsze, zwłaszcza dla właścicieli flot pojazdów, dla których cena Adblue ma ogromne znaczenie.
Podsumowanie
AdBlue jest nieodłącznym elementem nowoczesnych silników Diesla, pozwalającym na znaczną redukcję emisji tlenków azotu. Tankowanie AdBlue jest stosunkowo proste, ale wymaga pewnej ostrożności, aby uniknąć problemów z systemem SCR. Jeśli kontrolka nie gaśnie po dolaniu AdBlue, warto sprawdzić jakość płynu, odczekać przed ponownym uruchomieniem silnika lub ewentualnie skonsultować się z mechanikiem. Pamiętaj, że regularne uzupełnianie AdBlue i dbanie o system SCR to klucz do długowieczności Twojego samochodu i ochrony środowiska.
TOP produkty powiązane z tym tematem: