System ABS to jeden z systemów dbających o bezpieczeństwo pojazdu, jak i bezpieczeństwo Twoje i innych uczestników ruchu drogowego. Dowiedz się, jak możesz sprawdzić czujnik ABS – Twoje auto będzie Ci wdzięczne!
Czujnik ABS informuje system ABS o tym, z jaką prędkością poruszają się koła pojazdu i gdy coś jest nie tak, umożliwia kierowcy utrzymanie kontroli nad pojazdem. Czujniki ABS są nie tylko częścią systemu ABS, ale też systemów ASR i ESP, dlatego też warto na bieżąco sprawdzać stan czujników ABS. Możesz to zrobić samodzielnie na 3 sposoby: wykonując test przepływu powietrza, za pomocą sondy lub za pomocą miernika cyfrowego.
- Zwróć uwagę: to, jaki test czujnika wybierzesz, zależy od rodzaju czujnika zamontowanego w Twoim samochodzie. Samochodowe czujniki ABS mogą być indukcyjne i Halla. Te pierwsze są także nazywane pasywnymi, ponieważ nie potrzebują źródła napięcia do pracy, mimo że pracują non stop. Czujniki Halla to czujniki aktywne, czyli pracują tylko wtedy, gdy są podłączone do źródła napięcia.
Pamiętaj, aby podczas sprawdzania czujnika ABS skontrolować też stan pozostałych części układu hamulcowego pojazdu, takich jak klocki hamulcowe samochodu, ale też płyn i wszystkie przewody układu.
Jak sprawdzić czujnik ABS bez komputera?
Jeśli nie masz żadnego sprzętu, możesz wykonać „test przepływu powietrza”, który po prostu polega na przeczyszczeniu czujnika za pomocą sprężonego powietrza, aby pozbyć się wszelkich zanieczyszczeń, które mogą wpływać na jego działanie. Po wyczyszczeniu czujnika i sprawdzeniu przewodów pod kątem uszkodzeń wykonaj jazdę próbną.
-
- Szerokość [mm]: 9,7
- Średnica wewnętrzna [mm]: 67,5
- Strona zabudowy:
Tylna oś po obydwu stronach
- Liczba zębów, pierścień ABS: 88
- informacja uzupełniająca: Oryginalna jakożż VEMO
- Średnica [mm]: 80,7
- Warunki: nowy
SzczegółyArtykuł № : V46-92-0088 Pierścień nadajnika impulsów, ABS V46-92-0088
Producent części zapasowych: VEMONa stanie
210,28 PLNw tym 23% VAT -
- Strona zabudowy: Oś przednia, z lewej, os przednia, z prawej
- Ograniczenia producenta: ABS-Ring magnetisch
- Średnica wewnętrzna [mm]: 47
- Szerokość [mm]: 9,5
- Średnica [mm]: 68
- Warunki: nowy
SzczegółyArtykuł № : 0900184 Pierścień nadajnika impulsów, ABS 0900184
Producent części zapasowych: METZGERNa stanie
40,88 PLNw tym 23% VAT -
- Średnica wewnętrzna [mm]: 71
- Szerokość [mm]: 10
- Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: magnetyczny
- Strona zabudowy: Oś przednia, z lewej, os przednia, z prawej
- Warunki: nowy
SzczegółyArtykuł № : 55413 Pierścień nadajnika impulsów, ABS 55413
Producent części zapasowych: AICNa stanie
51,18 PLNw tym 23% VAT -
- Strona zabudowy:
Tylna oś po obydwu stronach
- Szerokość [mm]: 8,3
- Średnica wewnętrzna 2 [mm]: 55,2, 67,8
- Liczba zestyków: 96
- Średnica [mm]: 71,4
- Warunki: nowy
SzczegółyArtykuł № : 76140 Pierścień nadajnika impulsów, ABS 76140
Producent części zapasowych: MAPCONa stanie
55,38 PLNw tym 23% VAT - Strona zabudowy:
Kolejnym sposobem, jak sprawdzić czujnik ABS bez komputera to test sondy. Ta procedura jest jednak bardziej wymagająca, ponieważ potrzebny jest dostęp do sondy diagnostycznej.
- Podłącz sondę diagnostyczną do portu OBD II, który zazwyczaj znajduje się pod deską rozdzielczą po stronie kierownicy. Jeśli go tam nie ma, sprawdź w instrukcji obsługi pojazdu.
- Ustaw sondę na tryb diagnostyczny konkretny dla systemu ABS.
- Uruchom silnik pojazdu.
- Przejdź do menu diagnostyki ABS i wybierz test czujników ABS. Sprawdzanie stanu czujników może potrwać kilka minut, to zależy od pojazdu i samej sondy.
- Jeśli coś jest nie tak, na ekranie pojawią się wyniki w formie kodów błędów. Sonda może też poinformować, co jest powodem usterki oraz wskazać konkretne czujniki do naprawy lub wymiany.
Jak sprawdzić czujnik ABS miernikiem?
Znajdź czujnik w swoim samochodzie – zwykle jest montowany przy zacisku hamulcowym pojazdu, w pobliżu tarczy lub bębnów hamulcowych.
Wyłącz zapłon i odłącz czujnik i wtyczkę czujnika. Ustaw miernik na pomiar oporu Ω na odpowiedni zakres dla pomiaru rezystancji i zmierz rezystancję – w tym celu przyłóż końcówki miernika między pinami wtyczki. Porównaj dane z wartościami podanymi przez producenta samochodu – może wynosić od 800 do 2000 Ω, to zależy od pojazdu; dokładne dane znajdziesz w specyfikacji producenta pojazdu. Jeśli rezystancja znacząco odbiega od wartości fabrycznych (np. jest nieskończona lub bliska zeru), czujnik jest wadliwy i trzeba go wymienić.
Nowy czujnik ABS musi być kompatybilny z marką i modelem Twojego auto. Kupując nowy czujnik ABS Audi A4 B6, zapoznaj się wcześniej z dokumentacją techniczną pojazdu, lub sprawdź numer OEM na starym czujniku. Pozwoli Ci to uniknąć potencjalnych usterek w przyszłości. Nie zapomnij sprawdzić działania nowej części po montażu.
TOP produkty powiązane z tym tematem: